Årsmøte 2024
Momsfrist
Termin: | Mnd: | Mva-frist: |
1. termin | Januar – februar | 10. april |
2. termin | Mars – april | 10. juni |
3. termin | Mai – juni | 31. august |
4. termin | Juli – august | 10. oktober |
5. termin | September – oktober | 10. desember |
6. termin | November – desember | 10. februar |
10. mars: Frist for årsterminoppgave- og betalingsfrist (mva) for næringsdrivende med omsetning under 1 million
10 april: Primærnæring- frist for levering av årsterminoppgave og betalingsfrist
Lever bilagene i god tid før fristen slik at oppgaven blir levert i tide.
God bilagsføring
Regnskapsbilagene er verdipapirer som må tilfredsstille formelle krav som tidligere nevnt for å kunne benyttes til få refundert utlagt mva og få fradragsrett for kostnadene. Det er først og fremst viktig at kjøpers navn er påført alle kostnader over kr 1.000,-. Det samme kravet gjelder for alle bilag under kr 1.000,- hvor kostnaden er beregnet for videresalg, eller den skal inngå i produksjonen eller tjenesteleveransen. I tillegg er det viktig å ha rutiner som sikrer at alle bilagene finnes i permen som leveres til regnskapsfører. I den forbindelse er det viktig å en bankkonto som kun benyttes til næringsvirksomheten. Private kostnader belastes privat konto. Dette reduserer antall bilag til regnskapsfører samtidig som det sikrer at alle kostnader kommer til fradrag i næringsvirksomheten.
Bilag for de som ikke driver jord/skog skal sorteres slik:
- Utgående fakturaer/avregninger
– kopier av utgående fakturaer/avregninger etter fakturanummer - Inngående fakturaer
– inngående fakturaer uten giro sortert etter fakturadato - Kontantbilag / kasseoppgjør
- Bank
– Alle innbetalinger og utbetalinger etter dato - Andre bilag
– Kontrakter, avtaler, gjeldsbrev, poliser, brev
Før innlevering av bilag til regnskapskontoret er det viktig av man sjekker at alle bilagene finnes i permen. Det kan gjøres ved at man sjekker at det ikke finnes ”hull i fakturanummer” i utgående fakturaer. I tillegg bør man sjekke at alle inn- og utbetalinger fra bank jf kontoutskrift forefinnes. Som dokumentasjon på bankbelastninger kan benyttes girodel på faktura påført kontonummer og belastningsdato – eventuelt utskrift fra nettbank ved belastning dersom girodel mangler. Det er viktig at kontoutskrift for hver måned innleveres sammen med bilagene.
Dersom alle bilag settes rett inn i regnskapspermen for hver dag uten å benytte unødvendig mellomlagring er det enkelt å holde orden og det sikrer også enkel og riktig bokføring. Og ikke minst kan man unngå unødvendig kostnader til bokføringen.